Melyik az ideális logisztikai robot?

A logisztikai robotok ma már nem számítanak különlegességnek. Rendszeresen felbukkannak az intralogisztikai egységekben és a gyártóüzemekben is. Alkalmazásukkal embereket lehet kiváltani az egyszerű, ismétlődő munkákból, ezzel a fontosabb feladatokhoz szabadul fel munkaerő. A szállítási feladatok automatizálásával a cégek optimalizálhatják termelésüket, tervezhetővé vállnak a szállítások, hatékonyan csökkenthetők a kialakuló szűk keresztmetszetek. 

Egészen mostanáig a hagyományos automata vezérlésű járművek, az AGV-k (automated guided vehicles) jelentették a belső szállítási folyamatok automatizálásában az egyetlen megoldást. Az AGV-k leginkább a nagy, fix telepítésű, állandó és folyamatosan ismétlődő szállítási feladatoknál használatosak. Ezeknél a gépeknél az indulási költségek magasak, amik azután a hosszú használat alatt térülnek meg. 

Ma ezeknek hagyományos robotoknak nagy kihívást jelentenek a kifinomultabb, rugalmasabb és költséghatékonyabb technológián alapuló autonóm mobil robotok, az AMR-ek. Az AGV-k és az AMR-ek egyaránt anyagokat, termékeket szállítanak az egyik pontról a másikra, de a köztük lévő hasonlóság itt véget is ér.

Rögzített útvonal, vs. intelligens navigáció

04815732.jpgAz AGV csak minimális fedélzeti intelligenciával rendelkezik, kizárólag a külső programtól kapott utasításoknak engedelmeskedik. A navigáláshoz a padlóba vésett vezetékre, mágnescsíkra, vagy a falra és a raktári állványokra szerelt érzékelőkre van szüksége. Ezek kiépítése költséges és zavarja a napi működést is. Ha az AGV-k útvonalát valamiért módosítani kell, ezeket az elemeket is át kell helyezni. Az AGV képes észlelni egy akadályt, de nem tudja megkerülni azt, így csak az akadály eltávolítása után tudja folytatni a munkát.

Ezzel ellentétben ez AMR egy olyan térképet használ, amit a fedélzeti szoftver állít elő a létesítmény előre betöltött alaprajzai alapján. (Sokban hasonlít ez az autók navigációs rendszeréhez, ami szintén előre betöltött térképeket alkalmaz.) 

Az AMR megtanulja, hol kell felvennie, majd leraknia a terhét, a két pont között pedig beépített kamerák, szenzorok, lézer szkennerek és az így szerzett információkat feldolgozó szoftver segítségével érzékeli a környezetét és választja meg az optimális útvonalat.

Az AMR teljesen autonóm módon, külső beavatkozás nélkül dolgozik. Az elé kerülő raklapokat, targoncákat, vagy embereket biztonságosan kikerüli,  majd egy optimális alternatív útvonalat választ. A rugalmas reagálás, a leállások hiánya elősegíti, hogy az anyagok, alkatrészek szállítása mindig folyamatosan, időre történjen.  

Kevés alkalmazhatóság, vs. nagy rugalmasság

Az autonóm működésnek köszönhetően az AMR-ek sokkal rugalmasabbak, mint az AGV-k. Ez utóbbi gépek kötött utakat követnek és az adott létesítménybe vannak integrálva (jellemzően a padlóhoz vannak rögzítve.) Mindez korlátozza az alkalmazhatóságukat, így az AGV-k ugyanazt a szállítási feladatot végzik egész életükön át. Ennek oka, hogy a változások túl költségesek és túl sok zavarral járnának, ami megemelné a költségeket. Ezzel szemben az AMR-nél csak a szoftveren kell egy kis módosítást végrehajtani, ha új feladatra kell beállítani. Ugyanaz a robot alkalmazkodva a működési körülményekhez és helyszínekhez különböző munkákat képes ellátni, különböző helyeken. Az AMR feladatait a robot interfészén keresztül lehet kontrollálni, de dolgozhat együtt több gép is úgy, hogy egy flotta szoftver ellenőrzi őket. Ilyenkor automatikus elsőbbségi sorrend állítható fel, aminek köszönhetően mindig az a logisztikai robot kapja a feladatot, amelyik pozíciója és elérhetősége alapján erre a legalkalmasabb.  A feladat megadása után a dolgozónak nem kell felügyelnie az AMR-t, így a cég számára értékesebb munkára fókuszálhat.

Hagyományos, vs. agilis üzleti modell

Az AMR-ek rugalmassága alapvető fontosságú azoknak a termelő cégeknek, ahol az agilitás és rugalmasság meghatározó és ahol gyakran előfordul a termékek és a gyártósorok módosítása. Az AMR-ek használatával alkalmazkodni lehet ezekhez a változásokhoz. Ezeknek a képességeknek köszönheteőn az AMR áll a cég szolgálatában, nem pedig a gyártási folyamatokat kell a rugalmatlan AGV-khez igazítani. Az autonóm logisztikai robotok révén egy rendkívül dinamikus környezet alakítható ki.


Drága vs. költséghatékony megoldás

Annak ellenére, hogy az AMR-ek sokkal fejlettebb technológián alapulnak, általában mégis kevesebbe kerülnek, mint az AGV-k. Ennek egyik oka, hogy nem igényelnek a padlózatba vésett vezetősínt, mágnes sávot, nincs szükség az épület költséges átalakítására, így a robotok üzembeállítása gyorsabb és olcsóbb, miközben nem zavarja meg a napi munkát sem. Az alacsonyobb induló költségeknek és a gyors üzembehelyezésnek köszönhetően az AMR-ek megtérülése gyorsabb, az akár 6 hónapon belül is lehetséges. Az AMR jól skálázható technológia: a cég növekedésével együtt szinte észrevétlenül állíthatók munkába új logisztikai robotok.

Töltsle le az ingyenes MiR - Mobile Industrial Robots brossúrát!
Töltsle le az ingyenes MiR - Mobile Industrial Robots brossúrát!

Összegzés

A modern gyártóipar és intralogisztika nem alapulhat kizárólag emberi munkán. Korlátozottak a lehetőségei egy korábban újszerű, de mára már meghaladott technológiának is. Ezzel szemben az autonóm mobil robotok (AMR) korábban elképzelhetetlen, rugalmas megoldást nyújtanak, melyek képesek követni a belső folyamatok átalakulását és a cég növekedését is.

Tekintse meg saját Smart Mini Factory videónkat!

Egy saját fejlesztésű, működő SMART MINI FACTORY segítségével bemutatjuk, hogy a ma elérhető intelligens technológiákkal milyen könnyen lehet egy Ipar 4.0-ás rendszert létrehozni. A minta gyártási folyamat során bemutatjuk, hogy a MiR autonom mobil robotokkal, Universal Robots kollaboratív robotkarokkal illetve a Lipro szállítópálya rendszerekkel hogyan lehet olyan gyártósort létrehozni, ami teljesen automata, önálló moduláris egységekből épül fel és a részegységek egymással intelligens módon kommunikálnak.

A rendszer elemei megtekinthetőek személyesen!

 

IDŐPONT FOGLALÁSA